Thursday, April 21, 2011

Solat Oh Solat





Sedang acik duduk2 di pangkin, kusyuk memetik gitar, sambil bibirnya terkumat kamit mendendangkan lagu cinta. Kusyuk.

Pap! Satu tepukan hinggap di bahunya.

“Opocot, terkejut aku!”

“Nak, buek apo sorang2 kat pangkin ni?” Seorang org tua yang tidak dikenali bertanya.

‘Sukati aku lah, pangkin rumah aku gak,’bisik acik dalam hati. Klo rase nak makan penampar, boleh je dia bersuara begitu.

“Hehe, lepak-lepak pakcik, pak cik nak join ke, jom la kite karaoke lagu dolu2,”
            ‘ni pe hal aku ttbe ajak org yg aku xkenal ni

“Pak cik xpandai nak nyanyi-nyanyi ni, klo mengaji pandai la.”

Dush! Dush! Walaupun physically nya tak kena penampar, tp kata-kata pak cik tu rasa macam kena penumbuk pulak.

Acik tersenyum kambing. Malu.

“Pak cik ni nak jumpo bapak ko. Ado x dio kek uma?”

“Oh, ada, ada.” Acik membalas persoalannya.

Baru sahaja acik mahu memetik gitar tatkala pak cik tersebut melangkah setapak pergi, langkah pak cik pon terhenti. Acik yang perasan akan perlakuan pak cik, pon terhenti dari memetik gitar. *ala2 gaye matrix pulak*

Terus acik memandang pak cik terbabit. Mata mereka  bertembung. Senyap.

Dup dap, dup dap.

Ni pehal pulak pak cik ni, ni nak maki aku ke haper lak ni,’ lagi acik berbisik, tidak mahu bersuara, takut kena ‘silent punch’.*kate2 yg lagi pedih dari tumbukan*

“Haaaa, ko ni, apo lak masih kek sini, pergi la masuk rumah, dah nak magrib ni ha, masih lagi buek bondo-bondo xsenugheh ni. Pergi la mandi ko, siap-siap g masjid ko.” Pakcik tersebut terus berlalu pergi, memasuki rumah acik.

Pang, pang, pang, pang. Dush, dush, dush, dush.

‘Wooo, terkena silent slaps dan silent punches’

Malu gila acik kena perli dengan pak cik tu.

‘Dah la memandai-mandai aku ajak die karaoke bersame. Malu beb! Yang aku xsedar dah nak magrib  ni nape? masyaAllah.’

Terus acik masuk ke rumah.

‘Pe nak jadi dengan aku ni, dah la kene tegur dengan stranger, bikin malu’

-TAMAT-



p/s: Xsemestinya dah masuk waktu baru nak bersiap2 sembahyang, xslah klo kita bertafakur, bermunajat sebentar di sejadah sementara menuggu masuknya waktu. Peringatan buat aku gak. Si Pakcik adalah orang N9. Ni cerita dongeng rekaan sendiri.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers