Tuesday, December 28, 2010

Kesusahan Mereka





Satu Family yg kehidupannya sgt menyedihkan... Wang sudah tentu masalah utama mereka. lagi menyedihkan ibu pula mempunyai penyakit mental. bygkan penerimaan org kg? mmg diorang menghina keluarga tersebut.

Dialog yang biase
 "Ala, klo dah mak gile, 1family pon gle"

Si ibu tidak boleh tertekan, mesti penyakitnya datang.. tidak kire mahu pergi ke mane pon, xkre waktu dan tempat utk berbogel, mengarut dan mcm2 lagi..

biasenye ak tgk dlm drama je g2, rpenye ade dlm kehidupan sbnr. kesiannye diorang. ni adalah kehidupan keluarge kwn ku.
Sudahlah mempunyai makcik2 & pakcik2 yg xpernah membantu, yg ske menaburkan fitnah, mengejek, menghasut, merebut harta shje. Tetapi masih ade 1 org makciknye yg masih baik hati menjaga ibu kwnku tu ketika si ibu sakit dan si ayah terpakse keluar untuk mencari sesuap nasi. Beratnye hati si ayah utk meninggalkan si ibu yang kesakitan dengan anak-anak yang masih kecil seramai 9orang. Sayangnye si ayah pd si ibu, walaupun berpenyakit sedemikian, si ayah masih setia menjaga si ibu, masih setia menyintai si ibu.

Tiap kali siKaklong mahu pulang ke kampus yang terlalu jauh dari rumah, pasti die xberhenti menangis, menangis kerana mahu berada di sisi ibunya utk menjaga ibunya.

"Ibu, jage diri baik2, nti along pulang dengan segulung ijazah" bisik hati Si Kaklong

Sudahlah ibu berpenyakit, si angah pon berpenyakit. ketika dilahirkan, si angah tiada saluran utk membuang air besar. YaAllah, besarnye dugaan-Mu ke atas keluarga ni. Tp mereka Tabah. Syukur, saluran artificial dpt dibuat, namun , si angah tidak akan sedar sekiranya dia tercirit. kesiannye si angah. tertpakse la si angah memakai pampers sepanjang mase.

Ketika si angah Tahun 1, si kawan baik angah ternampak angah memakai pampers ketika salin baju selepas pendidikan jasmani. Ya, dia adalah kawan baik angah, tapi.... die telah menghebohkan satu sekolah yang angah budak besar masih memakai pampers. Angah sentiase dibuli. angah malu, angah sedih. angah selalu ponteng sekolah. kesian nye kanak2 ni terpakse melalui semua ni.

Sehingga angah masuk sekolah menengah, dahulunye kawan baik angah ni juga memasuki sekolah yang sama, tersebar lagi yang si angah budak besar masih memakai pampers. lagi sekali, dia dibuli sepanjang di di sekolah tersebut. namun, die pendam sorang2 kesedihan dia tu, die anak lelaki, bg nye, die dpt melalui semua ni, die harus kuat.

Ye, die mmg kuat tp sehingga 1 hari Cikgu angah memberitahu si kaklong yang angah selalu ponteng sekolah, baru la kaklong tahu angah sentiase dibuli disebbkn die memakai pampers. Kaklong xtau ape yang perlu dibuat,die hanye mampu memberi nasihat supaya kuat dan terus belajar.

Angah seorang yang kuat, skrg angah menuntut di UITM Melaka ambil Ijazah perdagangan.

Namun, mulut si makcik2 masih tidak berhenti mengejek keluarga ni. Mereka mengutuk siKaklong dan si angah belajar tinggi2, tp nelum tentu mendapat pekerjaan. sedangkan anak mereka yang belajar selepas SPM selame 2 tahun telah mendapat pekerjaan yang bagus. tp alangkah ruginya kerana sebenarnye anak2 mereka hanye mengambil SIJIL... sedangkan SiKaklong dan SiAngaj mengambil Ijazah. Tahun depan siKaklong bakal tamat pengajiannye.

Sesungguhny Allah itu maha adil, tiap2 usaha mesti mendapat hasil. InsyaAllah, KakLong akan mendapatkan pekerjaan yang baik dan membaiki hidupan keluarganya.


Semoga keluarga mereka sentiase dimurahkan rezki dan rahmat serta tabah.


Ini adalah kisah benar keluarga kawan ku. Aku igt aku ni keluarga yang cukup susah, rpenye ade lagi yg lebih susah. Aku bersyukur dgn pe yg aku ade skrg dan aku sentiase mendoakn keluarga mereka dikurniakan rezki dan rahmat. Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...