Monday, February 14, 2011

Siapa Jadi Imam Jenazah Kau Kelak?

Cerita ni saya saya telah ambil dari blog 1 of my friend dengan izin beliau. Thanks Muna... Ambil nilai2 positif-


"Siapa kau pilih untuk imamkan Jenazah kau??"
 

Satu persoalan yang menarik untuk kita tanya pada seseorang..banyak reaksi kita boleh tengok bila soalan macam ni diajukan..ada yang marah, ada yang rasa kelakar, ada yang terasa, dan ada jugak yang tak rasa apa..yang menariknya, soalan ini diajukan pada aku, dan pengalaman inilah yang aku ingin kongsikan..


 Soalan ini diajukan pada aku, sewaktu kami sedang berbincang mengenai politik..dalam perbincangan, seperti kebiasaan, ada pro dan kontra, ada kerajaan dan ada pembangkang..saat masing-masing sibuk berbincang, sibuk bagi fakta yang tak tahu betul atau tidak, sibuk cerita pengetahuan entah haq ataupun batil, seorang rakan aku yang letakkan dirinya di tengah-tengah, bukan kerajaan dan bukan pembangkang, menghentikan perbincangan dengan bertanyakan satu persoalan.. 


"Jika kau diberikan pilihan..sewaktu kau dah dipanggil menghadap Ilahi, sewaktu kau dah meninggal dunia, dan dikala jenazah kau hendak disembahyangkan, datangnya dua orang pemimpin ternama, Dato' Seri Najib Tun Razak dan juga Tok Guru Nik Abdul Aziz..siapa yang kau pilih untuk imamkan jenazah kau?"

 
Soalan itu membuatkan kami semua terdiam seketika..dan selepas tu, tanpa segan silu, masing-masing menjawab dengan penuh yakin, tak kira penyokong kerajaan atau pembangkang, kedua-dua pihak memilih Tok Guru Nik Aziz..salah sorang rakanku dari penyokong kerajan menjawab, 


" mestilah Nik Aziz..dia kan ulamak..tak kan nak suruh Najib pulak.." 

dan kawan aku yang menanyakan soalan tadi pun membalas..dengan penuh bersahaja.. 

" kalau nak mati, atau dah mati pandai nak pilih pemimpin, dengan mudah dan penuh yakin nak pilih pemimpin, kenapa sewaktu hidup ni tak reti nak pilih??" 

semua terdiam..dan yang bertanya soalan tu beredar....... 

jadi...SIAPA PILIHAN ANDA?? =)






2 comments:

  1. hehe,saya pilih siapa ye... :)

    ReplyDelete
  2. @muz
    taaperlu jawab sifu, jawapannya biar sifu tahu sendiri... :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...