Tuesday, July 27, 2010

~~GREAT EXPERIENCE!!~~



27 JUN 2010
Finally, Tawau, aku dah dtg!!!! ::::AMPLANG!!! AMPLANG!!! AMPLANG!!!AMPLANG!!!::::: ahakz~ makan je aku igt. apedah..

xkesahler.. pe pasal lak ttbe aku kat tawau kan? Sempena sem yg bakal ku jejak utk sesi 2010/2011 di ums sbg mariner ni, iaitu final year!! YeaY!! tahun akhir sudah... so aku di tawau utk sampling final year project la, pe ag kan...

huhu.. act aku nye sampling kat Lawas, Sarawak, tp disbbkan aku n yg len2 dah beli tiket flight ke tawau sbb b4 ni ktorang sume kne buat kat tawau, tp ttbe our supervisor tukar tajuk last minute (disamping sidia mengambil alih tajuk aku,budak pk bagus mmg g2), so aku pon beralih la ke Lawas  dgn tajuk yg len...
Sampai je kat Tawau, aku n 2 ag sahabat ku yg xperlu dimentionkan namenye, dijemput oleh kak Hai n kak Nisa dr airport Tawau n terus ktorang dibawa menginap ke Hotel Emas(emas la sgt, silver je aku nengok..hak3)... disbbkn keadaan blik hotel yg mahsyuk+aku yg maseh homesick, shbt ku yg 2org tu g merayau2, dah aku lepak kt bilik smbil pk bagus pesan mcm2 kt diorang.. hehe... 

KEESOKKANNYE...(dah mcm buku cerite la plak)
pas breakfast bersame suprvisor ksygn ramai, Dr.Saifullah Ariffin Jaaman, (kacukan noghori n jawo..ahakz), 1 of my fren stay dgn k.hai n k.nisa n the other 1 2gther wif me ikot Dr. ke Pulau Sebatik tok sampling burung laut kwn ku ni.. kami menginap di Stesen Penyelidikan Pulau Sebatik(SPPS) di Walas Bay, Pulau Sebatik...smpai sane, aku n kwn aky r yg masak kan, spe ag..segan lah plak, msak entah pe2 tok Dr. n anak beliau, Hazman@adik@baby...tp hentam jela.. smpy sebatik ari isnin, selase baru g sampling bersame bot yg dipandu p.cik Asoi (name je cine, org nya 'ndak'--sbh lah plak).. berikut adlh tugasan2 yg diberi Dr:::
  •   DR~ photographer yang berdedikasi
  •   AKU~ peneropong@pembace bearing + pe'marking' GPS yg xbertauliah(prsan tauliah sendiri)
  •   KWN AKU ~ data collecter sbb die nye data kan, die la yg catit data..
  •   P.CIK ASOI~ observer burung yg sgt2 bertauliah, berdedikasi lg berkaliber.. eceh3.. kembang p.cik asoi.. pe x nye.. punye la 400m jauh burung tu, yang hanye bersaiz 25cm, die leh nampk tgh bertenggek atas pokok..gempakz+ganaz gle p.cik ni..
  •   Hazman~ tukang kacau yg berkaliber
 
Seyes weh, srnok gle tgk n cari burung.. jauh gak ktorng g, lame gle, mane x lame nye, 13knot je bot tu brgerak... adehhhh... kua 7pg, balik 3-4ptg... tp xla pnt sgt kn sbb dok atas bot je,just leher agak terkehel sbb leher menjadi ampaian binocular yg berat..

tp yg kurang syiok nye ble kt sampling's site aku la, kt Lawas, Srawk, alkisahnye, kamera plak rosak, xleh auto-focus, pe agn klo nak manual-focus, susah r, burung dah r terbg laju an, last2 Dr. capture gak r, tp xdpt nak identify spp sbb gmbr kabur... uhukz.. sadis kn? *poyo*
nak xnak, trpkse g ag skali sbb data tu xleh pkai, xkan nak men hentam kromo je spp pe an..nti bias la pulop*ttbe kecek klate pulop*
so nex weekend, berkampong ag la di Lawas..

Lawas, here we come..*kali ni Dr. de bwa kamera yg bagos nye!yeay!*


*ni la peneropong berjaye* P.Sebatik*


 *kami tggl di SPPS spnjg sampling di P. Sebatik*


 *burung tiong batu*(xigt plak nme bi die pe-brg di P.Sebatik)


 *darter--burung pelik*

p/s: kami tido uma Dr. slps sampling sbb asrama lom boleh dftr...*padahal aku xdpt hostel*cis..
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers